ارزیابی دما و توزیع تنش در دندان

ارزیابی دما و توزیع تنش در دندان با استفاده از تحلیل المان محدود سه بعدی

زمینه

دهان در معرض تحریک حرارتی از غذاهای گرم و سرد و نوشیدنی قرار دارد. تغییرات حرارتی در حفره دهان باعث انبساط و انقباض در ساختار دندانها و مواد ترمیمی می شود. هدف از این پروژه بررسی تأثیر توزیع دما و توزیع تنش در دو سیستم پست مختلف با استفاده از روش المان محدود سه بعدی بود.

مواد و روش ها

مدل المان محدود سه بعدی ، یک نمای مقطعی لابیا-زبانی از انژکتور مرکزی مرکزی فوقانی تحت درمان اندودانتی و حمایت از رباط پریودنتال با ساختارهای استخوانی را نشان می دهد. سیستم های ارسال فولاد ضد زنگ و فیبر شیشه ای با خصوصیات بدنی و حرارتی مختلف در دندان ترمیم شده با هسته کامپوزیت و تاج سرامیکی مدل سازی شدند. ما ۱۰۰ بار بارگذاری مسدود شده عمودی استاتیک را روی مرکز سطح دندان قرار داده ایم. بارهای حرارتی ۰ درجه سانتیگراد و ۶۵ درجه سانتیگراد به مدت ۵ ثانیه بر روی مدل استفاده شد. دما و تنش های حرارتی در بخش زاویه ای-زبانی این مدل در ۶ نقطه مختلف تعیین شد.

نتایج

توزیع تنش، از جمله مقادیر تنش حرارتی، با استفاده از تجزیه و تحلیل عناصر محدود سه بعدی محاسبه شد. سیستم ارسال فولاد ضد زنگ نسبت به پستهای کامپوزیت تقویت شده با الیاف شیشه، دما و فشارهای بیشتری را در مواد ترمیمی، ساختار دندان و پستها ایجاد می کند. نتیجه گیری تغییرات حرارتی باعث ایجاد تنش در مواد ترمیمی، دندان و ساختارهای پشتیبانی می شود.

ارزیابی دما و توزیع تنش در دندان با استفاده از تحلیل المان محدود سه بعدی
ارزیابی دما و توزیع تنش در دندان با استفاده از تحلیل المان محدود سه بعدی

دیدگاهتان را بنویسید