You are currently viewing تحلیل اجزای محدود بیومکانیکی ساختار نخاعی لگنی با آباکوس

تحلیل اجزای محدود بیومکانیکی ساختار نخاعی لگنی با آباکوس

تحلیل اجزای محدود بیومکانیکی ساختار نخاعی لگنی با آباکوس

یستادن در حالت ایستاده یک استعداد انسانی است. آناتومی و موقعیت لگن، که با تالقی لگن، با ساختارستون فقرات در شکل و موقعیتی که جهت تنظیم تعادل ساژیتال بین ستون فقرات و لگن در تماس است تعریفمیشود. تعادل ساژیتال بدن انسان ممکن است با مجموعهای از پارامترهای مختلف مانند )الف( پارامترهای لگنی: تالقی لگن (PI )شیب لگن (PT )و شیب ساکرال(SS)؛ (ب) موقعیت C7 :زاویه نخاعی-لگنی (SSA )و خط عمودی C7(ج) شکل ستون فقرات: لوردوز کمری، تعریف شود. در مورد گوژپشتی پاتولوژیک ممکن است پاسخهای مکانیکی متفاوتی فعال شود.

پارامتر ها

هنگامی که ستون فقرات انعطاف پذیری خود را حفظ کند، کشش بیش ازحد ستون فقرات در زیر یا باال، گوژپشتی را جبران میکند. هنگامی که ستون فقرات صلب است، تنها راه چرخشلگن به عقب است (گردش به عقب). این مکانیسم محدود به مقدار PI است. کشش مفصل ران یک عامل محدودکننده گردش به عقب است وقتی PI باال باشد. خم شدن زانوها ممکن است زمانی رخ دهد که کشش مفصل ران بیش از حد باشد. مقدار گوژپشتی کل ممکن است توسط SSA محاسبه شود. هرچه SSA بیشتر کاهش یابد، شدت گوژپشتی بیشتر میشود. ما از طبقه بندی روزولی لوردوز کمری به چهار نوع برای تعریف شکل ستون فقرات استفاده کردیم.

نیروهای وارد بر یک واحد نخاعی در یک نیروی تماسی (CF )جمع میشوند.F مجموع نیروی جاذبه و عضله است. در صورت عدم تعادل، CF به شدت افزایش می یابد. توزیع CF به جهت صفحه مهره بستگی دارد. در یک شیب متوسط (°۴۵ ،)دو برآیند، موازی با صفحه (نیروی لغزش) یا عمود بر آن( فشار)، برابر هستند. اگر شیب افزایش یابد، نیروی لغزش غالب است. برعکس، با یک صفحه افقی، فشار افزایش مییابد. اهمیت انحنا یکی دیگر از عوامل توزیع CF است.در ستون فقرات صاف یا گوژپشت، CF بیشتر روی بدنه مهرهها و دیسک اثر میگذارد. در مورد انحنای کشش مهم، بر روی عناصر خلفی است که CF بیشتر عمل میکند.

با توجه به شکل ستون فقرات، ممکن است انتظار تکامل وخامت متفاوتی داشته باشیم:

(الف) نوع ۱ یک انحراف ستون فقرات ناحیه ۵ قفسه سینه-کمری بلند و یک هیپرلوردوز کوتاه است: دیسکوپاتی در ناحیه TL و آرتروز وجههای خلفی در دیستال ستون فقرات کمری.در بیماران جوان تر، کشش بیش از حد S1 L4 ممکن است باعث ایجاد اسپوندیلولیز L5 فندق شکن شود.

(ب) نوع ۲ یک لوردوز مسطح است: تنش در دیسکها با خطر باالی فتق زودرس دیسک نسبت به دیسکوپاتیهای چند سطحی به حداکثر خود میرسد.

(ج) نوع ۳ دارای یک شکل متوسط بدون ویژگی های انحطاط خاص ستون فقرات است.

(د)نوع ۴ یک ستون فقرات کمری بلند و خمیده است: این ستون فقرات برای زوال ایستمیکL5 توسط نیروهای برشی است. هنگامی که بیمار انحنای لوردوز را حفظ میکند، ممکن است آرتروز خلفی و بعداً اسپوندیلولیستزیس L5 L4 وخیم رخ دهد.

برای سفارش تحلیل اجزای محدود بیومکانیکی ساختار نخاعی لگنی با آباکوس با شماره ۰۹۱۵۸۸۲۰۱۸۹ تماس حاصل فرمائید و یا درخواست خود را به ایمیل projesazan@gmail.com ارسال فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید