You are currently viewing تحلیل المان محدود تنش دندان مولار اول مندیبل تحت بار جویدن

تحلیل المان محدود تنش دندان مولار اول مندیبل تحت بار جویدن

تحلیل المان محدود تنش دندان مولار اول مندیبل تحت بار جویدن

هدف از این مطالعه بررسی توزیع تنش در دندان و ترمیم با استفاده از بار اکلوزالی کلاس I بود . برای ارزیابی اثرات چهار نوع سیمان بر روی تنش ها در ترمیم کننده های کامپوزیتی رزینی ، تحلیل مقایسه ای استفاده شد . نسبت مدول الاستیسیته و ضریب پواسون سه نوع ماده ترمیمی مورد آزمایش قرار گرفت . میکرو CT برای اسکن اولین مولار فک پایین استفاده شد ، و مدل سه بعدی المان محدود دندان با حفره کلاس I توسط ABAQUS ساخته شد . بار اکلوزال ۲۵۰ نیوتنی بر روی مدل قرار گرفت . سپس توزیع تنش فون ميزز در مينا ، عاج ، کامپوزيت رزين و پایه ها با بارگذاري اکلوزال پايه هاي سيمانی مختلف مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت . به عنوان پایه تک لایه ، حداکثر تنش فون میزز مینا و عاج پایه Dycal بسیار پایین تر از پایه VIT بود . به عنوان پایه دو لایه ، حداکثر تنش فون میزز مینا و عاج  VIT و Dycal بسیار بیشتر ازمخلوط VIT به علاوه Ultra بود . پایه های سیمانی باید به منظور کاهش تنش مینا و عاج ، دارای مدول های الاستیک بالایی باشند . این مطالعه به پزشکان کمک می کند تا انتخاب های آگاهانه از پایه های سیمانی داشته باشند تا از شکستگی دندان یا ترمیم چلوگیری کنند .
یک روش توصیه شده در دندانپزشکی ترمیمی قرار دادن یک پایه سیمانی واسطه ای تحت آماده سازی عمیق برای ترمیم است . این پایه ها دارای هدایت حرارتی کم هستند و برای محافظت از بافت زنده از شوک حرارتی استفاده می شوند . علاوه بر این ، پایه ها دارای قدرت کافی برای مقاومت در برابر نیروهای انقباضی و جویدن هستند که از طریق ترمیم به دندان منتقل می شوند.
مطالعات بسیاری روی مواد سیمان دندان انجام شده است . بعضی از مواد مانند شیشه – یونومر و هیدروکسید کلسیم ، همیشه به عنوان مواد سیمان انتخاب شده اند . شیشه های آینومر در دندانپزشکی توسط ویلسون و کنت در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. استفاده از سیمان های شیشه – یونومر برای سیمان سازی قالب و ترمیم غیرمستقیم ، به عنوان لاینرها یا پایه ها و به عنوان مواد ترمیمی می باشد . شیشه – یونومر برای چسبندگی فیزیکی و شیمیایی خود به مینا و عاج دندان به خوبی شناخته شده است ، که اجازه می دهد آب بندی کامل و سازگاری بیولوژیکی کامل شود . سیمان های مبتنی بر هیدروکسید کلسیم به طور فزاینده ای برای پوشش حفره های عمیق برای محافظت از بافت های پالپی به کار می روند . هیدروکسید کلسیم دارای اثرات ضد میکروبی علیه میکروارگانیسم ها موجود در بروز عفونت های کانال ریشه می باشد .
یک تکنیک مهم در بیومکانیک ، تجزیه و تحلیل المان محدود (FE) ، در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است ، تا طیف وسیعی از موضوعات مانند ساختار دندان ها ، مواد زیستی و ترمیم کننده ها ، ایمپلنت های دندانی ، ارتودنسی ، و کانال های ریشه مورد بررسی قرار گیرند . برخی از مطالعات برای بررسی روش تولید مدل های المان محدود ساختارهای دندانی و زیست مواد و مواد ترمیمی انجام شده اند . بسیاری از مطالعات برای تجزیه و تحلیل تنش های باقی مانده ناشی از انقباض پلیمریزاسیون و مقایسه توزیع تنش ناشی از تاثیر مدول الاستیسیته کامپوزیت رزینی انجام شده است . روش های FE همچنین می توانند برای تجزیه و تحلیل اثر طراحی حفره بر رفتار مکانیکی و تجزیه و تحلیل تنش در سطح اتصال برای روش های مختلف بازسازی به کار گرفته شوند.
انواع مختلف پایه های سیمانی می توانند توزیع های تنش در دندان ها و ترمیم را تحت تأثیر قرار دهند . بارهای اکلوزال ممکن است موجب شکستگی دندان یا ترمیم شوند . بنابراين تحليل تنش دندان ها بعد از ترمیم با بار اکلوزال ممكن است براي ارزيابي و كاهش خطرات شكستگي ، عملكرد مطلوب در انتخاب مواد ترميمي و پروتكل کاربرد مواد ، ضروری باشد . در این تحقیق سه نوع ماده به عنوان پایه های سیمانی استفاده شدند . و به عنوان نمونه برای آزمایش خواص مکانیکی ساخته شده اند . و یک مدل المان محدود از اولین دندان مولار دائمی فک پایین با حفره کلاس I ساخته شد . سپس چهار مدل از انواع مختلف پایه های سیمانی (دو پایه تک لایه و دو پایه دو لایه) برای تجزیه و تحلیل توزیع تنش در دندان و ترمیم ، ناشی از بار اکلوزال ، ایجاد شدند .

تحلیل المان محدود تنش دندان مولار اول مندیبل تحت بار جویدن

گروه پروژه سازان متشکل از دانشجویان ارشد و دکتری مهندسی بیومکانیک از دانشگاه های صنعتی شریف و امیر کبیر و علم و صنعت قادر است شما مهندسان و پرشکان را در زمینه تحلیل اجزاء محدود در کاربردهای دندانپزشکی  یاری نماید.

تلفن تماس و تلگرام و واتس آپ
۰۹۱۵۸۸۲۰۱۸۹
حسنی

دیدگاهتان را بنویسید