You are currently viewing پروژه تجزیه و تحلیل اجزای محدود توزیع تنش در اطراف یک ایمپلنت دندانی

پروژه تجزیه و تحلیل اجزای محدود توزیع تنش در اطراف یک ایمپلنت دندانی

معرفی پروژه

این پروژه در خصوص تجزیه و تحلیل اجزای محدود توزیع تنش در اطراف یک ایمپلنت دندانی با مقادیر مختلف از دست دادن استخوان بصورت یک مطالعه آزمایشگاهی است.

به طور کلی انتخاب بین کاهش ارتفاع استخوان و قرار دادن ایمپلنت کوتاه‌تر با قطر بیشتر یا ایمپلنت بلندتر و باریک‌تر بدون تغییر ارتفاع استخوان یک چالش در عمل های بالینی است. هدف از این تجزیه و تحلیل اجزای محدود (FEA) مقایسه الگو و سطح تنش در اطراف ایمپلنت‌هایی با طول‌ها و قطرهای مختلف و با مقادیر مختلف از دست دادن استخوان خواهد بود که نسبت ایمپلنت به تاج را، بسته به استخوان موجود و روش درمان، در طول زمان تغییر می‌دهد.  FEA برای ارزیابی توزیع تنش در استخوانی حدود ۳٫۲۵ × ۱۳ میلی متری با ایمپلنت های ۳٫۴ × ۱۱میلی متر ، و ۳٫۳ × ۱۲ میلی متر و ۴٫۱ × ۱۰ میلی متری و Straumann® خواهد بود.

یک بخش سه بعدی از فک پایین از یک تصویر توموگرافی کامپیوتری از فک پایین بازسازی می شود. نیروی اکلوزال با اعمال بارهای ۲۰۰ نیوتن عمودی و ۴۰ نیوتن بار افقی به گره اکلوزال در مرکز اباتمنت شبیه سازی می شود. الگوی توزیع تنش در استخوان در ۱۰ مدل برای هر ایمپلنت مورد ارزیابی قرار می گیرد که نشان دهنده ۰-۹ میلی متر تحلیل استخوان است.

در نهایت می توان نتیجه گرفت:

نتایج نشان خواهد داد که همراه با کاهش عمق کاشت ایمپلنت و در نتیجه نسبت ایمپلنت به تاج، میزان تنش در استخوان افزایش می یابد. میزان تنش با افزایش عمق از دست دادن استخوان در همه مدل‌ها افزایش می‌یابد، اما تغییر قابل توجهی در میزان تنش در چند میلی‌متر اول از دست دادن استخوان به وجود نخواهد آمد. نتایج حاکی از آن است که از نظر توزیع تنش بهتر است نسبت به ایمپلنت های بلندتر با قطر کمتر، ارتفاع استخوان را کاهش داده و ایمپلنت های کوتاه تر با قطر بیشتر را قرار دهیم.

موسسه پروژه سازان به عنوان اولین مجموعه در طراحی و انجام پروژه های مهندسی پزشکی و بیومکانیک، میتواند در خصوص مشاوره، راهنمایی ، طراحی و تولید انواع پروژه ها در این حوزه به شما کمک کند. برای این منظور می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید